معرفی رشته پرستاری
نوشته شده توسط : محسن

 

معرفی رشته پرستاری

 

آشنایی با دروس دانشگاهی رشته ی پرستاری

تعداد واحد های درسی پرستاری در مقطع کارشناسی ۱۳۰ واحد و طول مدت تحصیل مقطع کارشناسی این رشته حداقل ۴ سال و حداکثر ۵ سال بوده و پس از آن امکان ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا وجود دارد. دروس این رشته ی تحصیل را به دو گروه علوم پایه و علوم تخصصی میتوان تقسیم بندی کرد.

 

که دروس پایه شامل مواردی همچون: انگل شناسی، میکروب شناسی، بیوشیمی، ایمونولوژی و فیزیولوژی تشریح است.

و دروس تخصصی شامل مواردی همچون: پرستاری بهداشت،پرستاری بهداشت جامعه، پرستاری مادران و نوزادان، بیماری های داخلی، بیماری ها و پرستاری های مربوط، اخلاق پرستاری و پرستاری در فوریت ها است.

 

مهارت های لازم برای اشتغال در حرفه ی پرستاری

پرستار شخصی است که در بیمارستان بیشترین برخورد با بیماران و همراهان آنها داراست بنابراین سلامت کامل جسمی و روانی لازمه ی شغل پرستاری است. پرستار باید عاشق خدمت به انسان ها باشد و صبر و علاقه ی لازم برای این حرفه را داشته باشد. پرستار باید شخصیت منظم و دقیقی داشته باشد زیرا که نظم و دقت اساس این رشته است. پرستار باید تسلط روحی و روانی کامل روی خود داشته باشد تا بتواند در سخت ترین شرایط جسمی و روحی رفتار مناسبی با بیماران و همراهان آنها داشته باشد. علاوه براین دانشجوی پرستاری از سلامت کامل جسمانی برخوردار باشد زیرا مشکلات به ظاهر کوچک همچون لرزش دست و لکنت زبان باعث کاهش کارایی شدید یک پرستار می شود.

 

همچنین متقاضیان این رشته باید روی برخی از دروس دبیرستان از جمله زبان انگلیسی، شیمی و زیست تسلط لازم را داشته باشند. تسلط بر زبان انگلیسی برای به روز بودن و استفاده از مجلات و منابع علمی در این رشته ضروری است.

 

درباره رشته پرستاری, دروس رشته پرستاری

رشته ی کارشناسی پرستاری، عمومی بوده و گرایش خاصی ندارد

 

فرصت های شغلی و تحصیلی رشته پرستاری

رشته ی پرستاری در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه های علوم پزشکی وجود دارد. رشته ی کارشناسی پرستاری، عمومی بوده و گرایش خاصی ندارد اما از مقطع کارشناسی ارشد به گرایش های متنوعی تقسیم می شود.

 

از جمله گرایش های مقطع کارشناسی ارشد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-روان پرستاری

-پرستاری ویژه

-بهداشت

-مدیریت

-داخلی جراحی

-اطفال

 

و همچنین گرایش های مقطع دکترا موارد زیر را شامل می شود:

-آناتومی

-بافت شناسی

-اپیدمیولوژی

 

اشتغال در پست های مختلف بیمارستانی همچون سرپرستار، پرستار شیفت، سوپروایزر بالینی، سوپروایزر کنترل عفونت، ریاست پرستاری و سوپروایزر آموزشی به سطح تحصیلات پرستار و سابقه ی کاری وی برمی گردد.

 

یک پرستار می تواند محل های زیر را به عنوان آینده ی کاری خود انتخاب کند:

بیمارستان ها، کلینیک ها و پاراکلینیک ها، ادارات و سازمان های پرستاری و به عنوان مربی در دانشکده ها.

 

درآمد یک پرستار بستگی به محل استخدام، پست های بیمارستان، ساعت شغلی و موقعیت جغرافیایی دارد. متاسفانه بر خلاف سختی زیاد این کار، درآمد مناسبی ندارد و اکثرا اعلام نارضایتی از حقوق دریافتی را دارند، به خصوص در مراکز خصوصی که با حداکثر کار و شیفت های اجباری حداقل دریافتی به پرستاران می رسد.

 

شغل پرستاری از دیدگاه برخی کارشناسان در رده دوم مشاغل سخت قرار می گرد. زیرا پرستاران با حداکثر ساعت کاری، سر و کار داشتن با بیمار های مختلف روانی، استرس بالا و در معرض بیماری های مختلف بودن، حداقل درآمد دریافتی را دارند. بنابراین علاقه ،شرط اصلی انتخاب این رشته ی تحصیلی است.

 

 

 

رشته ی پرستاری و کنکور سراسری

رشته ی پرستاری در زیرگروه ۱ رشته های علوم تجربی قرار می گیرد. بنابراین ضرایب دروس اختصاصی برای این رشته به قرار زیر است:

 

زمین شناسی———>0

زیست شناسی ——–>4

شیمی—————–>3

فیزیک—————>2

ریاضیات————–>2

 

توجه داشته باشید که همه دروس بالا اختصاصی بوده و ضرایب همه در سه ضرب می شود.

 

منبع : doctorronaghi.ir




:: برچسب‌ها: رشته پرستاری ، ترنم ,
:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 19 خرداد 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: